Semantisk SEO i 2018

image
semantisk SEO

Du kender sikkert allerede til betegnelsen SEO, men har du hørt om semantisk SEO?

Ifølge flere SEO ekspert, er semantisk SEO en af de ting, som man skal gøre noget ved i 2018. Det skyldes bl.a. at det giver Google og andre søgemaskiner mulighed for at forstå, hvad din hjemmeside indeholder.

Hvad er semantisk SEO?

Semantisk SEO er en blanding mellem SEO og semantisk opmærkning. SEO er, som du måske allerede ved, at du optimerer din hjemmeside til søgemaskiner. Det gør du, for at forbedre din hjemmesides placering i søgeresultaterne.

Semantik handler om betydning. Her er der tale om dine koders betydning. Mere specifikt handler det om, at din HTML kode er blevet opmærket semantisk (med betydning) ved hjælp af struktureret data.

Struktureret data er, når du fortæller søgemaskinerne, hvad dine koder indeholder. Fx om det er kontaktinformationer. Det fortæller du dem ved hjælp af opmærkningssprog.

Søgemaskinerne Google, Bing og Yahoo! er gået sammen om at arbejde med en fælles vokabular. Vokabularen hedder Schema.org. I Schema.org kan du finde alle de betegnelser, som du kan opmærke din kode med. Vokabularen bygger på, hvilken type hjemmeside du har. Dvs., at hvis du har et bageri, skal du arbejde med vokabularen, der hedder Bakery.

Når du opmærker dine koder med struktureret data, kan du bruge forskellige opmærkningssprog. På Schema.org bliver der arbejdet med tre forskellige opmærksningssprog. Opmærkningssprogene er: JSON-LD, RDFa og Microdata.

De tre opmærkningssprog har deres forskelle, men de kan alle bruges. Deres forskelle ligger i, at JSON-LD-opmærkningen indsættes i head-delen i koderne. Det gør, at opmærkningen ikke bliver blandet sammen med de koder, som viser indholdet på selve hjemmesiden. Microdata er designet til HTML5 og har fokus på, at det skal være nemt for brugerne at opmærke med. RDFa kan i modsætning til JSON-LD og Microdata opmærke SVG.

Som skrevet, kan alle tre opmærkningssprog bruges. Google anbefaler dog at bruge JSON-LD, når det er muligt. Deres argument for at bruge JSON-LD er, at når opmærkningen ikke bliver blandet sammen med koderne, så er den også mere overskuelig. Derudover siger Google også, at de kan læse JSON-LD, når det bliver indsat dynamisk ved hjælp af fx JavaScript eller widgets i et CMS.

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg opmærker med struktureret data?

Hvis du går i gang med at opmærke din hjemmeside, siger Google, at du skal være opmærksom på, at for at øge din synlighed i søgeresultaterne, skal du inkludere alle de påkrævede beskrivelser for et objekt i dine koder. Generelt set, er der også større sandsynlighed for at få dine informationer vist i søgeresultaterne, hvis du opmærker flere af de påkrævede beskrivelser.

Skulle du være i tvivl, om dine informationer er rigtige og præcise, er det bedre, at du har få den korrekte opmærkninger på din hjemmeside. Har du mange opmærkninger, der er ufuldendte, ukorrekte, osv., kan det nemlig skade din placering i søgeresultaterne, fordi Google kan finde på at straffe dig for dem. Kort sagt skal du arbejde efter lidt, men godt, hvis du har tvivl omkring korrektheden af din opmærkning.

Hvorfor bruge semantisk SEO?

Når du bruger struktureret data, kan man sige, at dine koder taler med Google (og andre søgemaskiner), ligesom vi mennesker taler med hinanden. Det er det, der gør, at søgemaskinerne kan vise et uddrag af, hvad indholdet på din hjemmeside omhandler, når (potentielle) kunder søger på nettet. Dette uddrag hedder et rich snippet. På dansk kan rich snippet oversættes til et rigt uddrag. Sagt på en anden måde, bliver præsentationen af din hjemmeside i søgeresultaterne mere rig på information, som brugerne kan læse.

Udover at Google kan vise rich snippets til dem, der søger informationer, så kan opmærkningen også være med til, at du bliver fundet på flere dele af dit indhold. Det betyder, at det ikke kun er dine udvalgte søgeord, som du bliver fundet på. I stedet bliver hele din hjemmesides indhold kigget igennem af Google.

Hvis vi fortsætter med bageri-eksemplet, så ville du fx kunne have en opskrift på chokoladekage liggende på din hjemmeside. Her skal du bruge vokabularet, der hører til recipe. Ud fra recipe-vokabularen opmærker du ingredienserne, der er i opskrifterne. Ved at opmærke dem vil Google kunne se, at din hjemmeside indeholder information omkring en opskrift med kakao. Dvs., at hvis en bruger søger på fx ‘kakao’, ‘opskrift’ eller ‘opskrift med kakao’, så vil din hjemmeside kunne findes på alle tre måder. Derudover vil din hjemmeside også kunne findes på alle de andre dele, der hører til en opskrift. Som du kan se, bliver dine muligheder for at blive fundet lige pludselig øget, fordi du har opmærket med struktureret data. Billedet nedenfor er et eksempel på en chokoladekageopskrift, der er opmærket i JSON-LD.

Hvordan tjekker jeg, om min hjemmeside er opmærket med struktureret data?

Hvis du ikke er sikker på, at din hjemmeside er opmærket med struktureret data eller opfylder kravene til semantisk SEO, har Google lavet et værktøj, der kan hjælpe dig.

Google Structured Data Testing Tool er et gratis og nemt værktøj at bruge til at teste om din hjemmeside faktisk er opmærket og om opmærkningen er rigtig. Billedet nedenfor er en gennemtestning af opmærkningen af chokoladekageopskriften ovenfor. De gule trekant, der går igen på begge billeder fortæller, at der er plads til forbedringer, men de er ikke nødvendige for at opmærkningen fungerer. Finder værktøjet problemer, der skal rettes angives de med en rød markering.

Virker semantisk SEO?

Om det at opmærke din hjemmeside semantisk faktisk hjælper på din SEO står stadig i det uvisse, men det kan jo ikke skade, at gøre det. Om ikke andet er der flere undersøgelser, der siger, at antallet af besøgende på hjemmeside stiger, fordi de via rich snippets kan se og læse, hvad din hjemmeside tilbyder og dermed hurtigt afgøre om den er relevant for dem at besøge.

Category