Hvordan designer du dit website?


 

I dag er det vigtigt for din virksomhed, at være til stede på nettet. Og det er uanset, hvor stor en virksomhed du er en del af eller hvilket fagområde du er indenfor. Mange potentielle kunder undersøger, hvad du kan og hvem du er, før de begynder at handle med dig og har du ikke et website, kan det være med til at sende dine potentielle kunder videre til konkurrenterne.

At du har et website er ikke lig med, at du får nye kunder eller en større omsætning. Der ligger mere bag ved det at have et website. Designet og opsætningen på dit website skal opfylde visse krav, der afgør om dine nye kunder, kan finde de informationer, som de søger på dit website.

Hvad er det vigtigste på dit website?

Det første og mest vigtigste er, at dine kunder kan finde det, som de søger på dit website. Du skal derfor gå i tænkeboks. Det du skal finde ud af her er, hvad dine kunder gerne vil finde information omkring. Du skal altså sætte dig i deres sted. Når du har fundet frem til dette, kan du begynde at planlægge, hvordan du kan få informationerne ud til dine kunder.

“Putting mobile first”

En del af det at designe og lave et website er, at websitet skal tilpasses flere skærmstørrelser. Der tales i dag om “putting mobile first”. Du kan ikke undgå, at skulle gøre det samme. Teorien bag “putting mobile first” er kommet til, fordi mange kunder i dag tjekker websites på deres mobiler og tablets, som har små skærme. “Putting mobile first” handler om, at dit indhold på websitet skal være nøjagtig og spot on. Sagt med andre ord, skal du prioritere dit indhold således, at det vigtigste kommer først og det mindst vigtigste til sidst på dine sider.

Du skal opdele dit indhold således, fordi brugerne, der sidder på mobiler (og tablets), ofte ikke gider, at skulle læse meget indhold for at finde frem til svaret på deres søgning. I stedet skimmer de ofte teksten og hvis de finder den interessant læser de gerne alt, hvad der står. Dit websites mobilversion skal altså være nem og overskuelig at skimme, for dine kunder vil simpelthen ikke bruge mere end et par minutter på at finde frem til det, som de har søgt efter.

Design resten af dit website

Det, at du laver et website, der kan ses på forskellige skærmstørrelser, er det der kaldes et responsivt design. Det betyder, at designet og indholdet på dit website tilpasser sig til den skærmstørrelse, som kunden ser det på.

Når du har udtænkt, hvilket indhold der skal være på dit website og de forskellige skærmstørrelser, er du klar til næste skridt i processen med at designe dit website. Nu er det en god ide at tænke på dit websites menu og hvordan indholdet på dit website skal struktureres. En vigtig ting at tænke på her er, hvilke menupunkter du skal have i din menu og hvor mange der er. En tommelfingerregel er, at der ikke skal være mere end seks menupunkter. Når du over dette er der tre muligheder for dig. Den ene er at slå nogle af dine menupunkter sammen i et. Det andet er, at du bruger en dropdown funktion. Dvs. at der ligger menupunkter under dine overordnede menupunkt. Vælger du denne løsning, skal du huske, at det er bedst, at disse undermenupunkter bliver listet vertikalt og ikke horisontalt. Den tredje og sidste mulighed er, at du laver to menuer. I den ene menu, som er den tydeligste, skal dine vigtigste menupunkter ligge. Det er de menupunkter, hvor dine produkter/services bliver beskrevet. I den anden menu, som ligger ovenover hovedmenuen, har du de menupunkter, der leder til login-sider eller kontaktmuligheder.

På dit website skal du også huske at opfordre dine kunder til at foretage sig noget. Det kaldes call-to-action. Du kan fx skabe call-to-action ved at bruge knapper, hvor der står “Bestil din x her”, hvor x udskiftes med dit produktnavn.

Selvom du skal skære ned på dit indhold på mobilversionen af dit website og gerne må have mere indhold på dit website til større skærme, betyder det ikke, at du skal udfylde hele websitet med indhold. I din planlægning af, hvilket indhold der skal være på dit website, skal du tænke whitespace ind. Whitespace betyder, at der skal være “hvide rum” iblandt dit indhold. Rummene behøver selvfølgelig ikke at være hvide. Whitespace handler om, at der skal være luft og plads omkring dit indhold. Det giver et bedre overblik for dine kunder og skaber et simpelt, elegant design - du skal arbejde efter KISS (keep it simpelt stupid).

Når du skal designe efter alle disse regler kan det være fristende, at komme ud med et nyt design, der ikke er set før. Du skal bare huske, at hvis det design bryder med de konventioner, der er for websitedesigns, kan du risikere, at dine kunder ikke kan finde rundt på dit website. Du skal derfor finde en balance mellem at være smart, moderne og almindelig i dit websites design. Det kan være en stor udfordring, men hvis du følger de guidelines, der er listet i dette blogindlæg, er du godt på vej.

SoMe og SEO

At du har et website forpligter og du skal derfor være opmærksom på SoMe og SEO. SoMe = social media (sociale medier) og SEO = search engine optimization (søgemaskineoptimering). De to ting er i dag en meget stor og vigtig del af det at være online. Du skal derfor huske, at gøre dine kunder opmærksom på hvilke SoMe-kanaler du er på og selvfølgelig bruge dem.

SEO består af mange ting og det vil tage for meget plads, at skulle skrive om det her. Det. som du skal vide er, at dit første skridt imod god SEO er, at du holder liv i dit website. Med det bliver der ment, at du skal tilføre nyt indhold til dit website. Om det indhold kommer i form af produkter, tekster eller blogs er op til dig. Bare sørg for, at teksterne er gode i længde og beskrivelse og at de indeholder det ord, som du gerne vil findes på (søgeordet).

Rigtig god arbejdslyst!


PS. Hvis du gerne vil teste om dit website er tilpasset til mobiler, kan du bruge Googles testværktøj:
https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=da

Category